Saltar navegación

Mais sobre o theremin

 

En realidade chamábase Lev Sergeievitch Termen e naceu en San Petersburgo en 1896. Estudou electricidade e música a partes iguais. Violonchelista e enxeñeiro. A ciencia e as corcheas: os seus dous grandes amores que unificou no seu invento máis estraño e apaixonante: o Theremin.

Este estraño instrumento (o cal se toca sen tocalo) e o seu fantasmagórico son fixo que fose descrito como instrumento de música eterea ou misteriosa. Non en balde saíu nas bandas sonoras ce centos de películas de serie B como Ultimato á Terra, Forbidden Planet, ou máis recentemente Mars Attack.

 

 

O deseño clásico consiste nunha caixa con dúas antenas. Execútase achegando e afastando a man de cada unha das antenas correspondentes, sen chegar a tocalas. Unha para o volume e outra para o ton.

Naqueles tempos, toda a ciencia comunista estaba dedicada á electrificación rural da nación enteira (miúdo traballo), e, cando o inventor deu un concerto ante o Sindicato Electromecánico, brazo executor do esforzo de modernizar a URSS, o theremin converteuse nun gran suceso.

Termen viaxou por toda a Unión Soviética dando concertos co seu invento, e logo foi comisionado polo goberno para mostralo nos países occidentais: Termen afrancesou o seu nome (?Léon Thérémin? en lugar de Lev Termen) e pronto chegou aos EEUU, onde o nome do instrumento pasou a ser o apelido galicizado do seu creador: the theremin, que é como o coñecemos hoxe. O theremin é o primeiro instrumento musical electrónico do mundo, décadas antes de que a Moog ocorrésello fabricar un sintetizador resistivo.

En 1930 dez thereministas actuaron no escenario do Carnegie Hall e, dous anos máis tarde, Léon dirixiu a primeira e única orquestra electrónica, co theremín e outros instrumentos electrónicos, incluíndo un theremín Fingerboard parecido a un cello ao uso.

Lev Sergeievitch Termen, tamén coñecido como Léon Thérémin, morreu en 1993 aos 97 anos de idade. Non chegou a cumprir un século, pero o xornalista ruso Yuri Linnik compuxo este palíndromo (ou frase capicúa) na súa honra: Termen ne mret, que en ruso vén significar: “Termen non morrerá”.

 

 

Cando Clara Rockmore acudiu ao Hotel Praza de Nova York para coñecer a Lev Sergeyevich Termen apenas tiña 18 anos de idade. Había oido que o inventor ruso había desenvolvido un instrumento musical máxico que se tocaba sen necesidade de ser tocado fisicamente e a súa primeira intención foi entreterse pero desde o primeiro momento quedou fascinada, tanto polo misterioso instrumento, como polo seu creador. Corría o ano 1928. A moza Clara, convidada por Termen, elevou os seus brazos diante das antenas do theremin, a sensación foi diferente a todo o que experimentara con anterioridade. Cada mínimo xesto dos seus brazos e dedos ben calibrados de violinista, así como unha madurada sofisticación musical, facíanlle adoptar unha pose tan natural como camiñar ou respirar, mentres puntuaba o aire coa súa música. Aquela demostración impactou a todos os asistentes, dado que desde un principio Clara foi capaz de extraer do instrumento notas con gran precisión, algo que case ninguén podía facer nada máis porse diante do theremin, e menos dun modo instintivo.

Termen, impactado pola gran habilidade técnica de Clara Rockmore, viu nela a gran oportunidade de levar ao theremin ao seu máximo potencial como instrumento, ao mesmo nivel que calquera outro instrumento tradicional.

Clara Rockmore foi a primeira virtuosa da música da era da electrónica. Considerada a mellor thereminista de todos os tempos, non recibiu ningunha clase de instrución sobre como interpretar un instrumento novo como o theremin, sobre o que non existía ningún método de interpretación establecido. Clara soubo atopalo e desenvolveuno até o punto de convertelo no modo clásico de interpretalo. Desde entón, e foron moitos os intérpretes de theremin, ningún logrou adoptar unha pose tan elegante, de tal complicidade co instrumento, de simbiose instrumento-intérprete, até entón unha característica só reservada a pianistas ou violinistas. Por vez primeira un instrumento electrónico posuía características sonoras e estéticas que só tiñan os instrumentos acústicos e por fin a música electrónica había atopado á súa primeira gran dama, á súa primeira gran diva, a diva do eter.

Se queredes ver a Clara Rockmore en acción e a súa fantástica técnica pulsade no video.

 

Pregunta Verdadeira ou Falsa

Pregunta 1

Clara Rockmore foi a primeira virtuosa da música da era da electrónica

Pregunta 2

Lev Sergeievitch Termen e naceu en San Petersburgo en 1886

Pregunta 3

Un theremin ten dúas antenas unha para o volume e outra para a altura do son.

Pregunta 4

O theremin empregouse nas bandas sonoras de centos de películas de serie B

Pregunta 5

Termen viaxou por toda a Hungría dando concertos co seu invento

Pregunta 6

Léon Thérémin, morreu en 1993 aos 87 anos de idade